خانه / اخبار ورزشی جهان / ایران در رقابت عربستان-قطر؛ به دوحه رای داد

ایران در رقابت عربستان-قطر؛ به دوحه رای داد

رییس کمیته ملی المپیک گفت: برای بازگرداندن کاراته به المپیک وقت زیادی گذاشتیم و سه پیشنهاد را مطرح کردیم.

سیدرضا صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک ایران که اخیرا سفری را به مسقط عمان داشت تا در مجمع عمومی شورای المپیک آسیا شرکت کند، درباره دیدارهایی که در جریان این سفر با مسئولان کشورهای مختلف داشته، توضیحاتی را ارائه کرد.
فقط ۱۰ درصد کرسی های ایران تاثیرگذار هستند
قریب به ۵۰۰ کرسی داریم که شاید فقط ۱۰ درصد از آنها تاثیرگذار هستند. بسیاری از کرسی های ورزش ایران در بخش بین المللی در سرنوشت ورزش قهرمانی ما هیچ تاثیری ندارند. کرسی زمانی به کار می آید که ظرفیت تاثیرگذاری در بخش آسیایی یا جهانی را داشته باشد. بسیاری از کرسی های بین المللی که چنین ظرفیت ندارند، بیشتر جنبه تشریفاتی دارند. از ۵۰۰ کرسی فعلی اگر ۴۰۰ کرسی را همین امروز از ایران بگیرند، هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد.
با عمان و عراق همکاری مشترک داریم
با عمان قرار گذاشتیم یک تفاهم نامه را تنظیم کنیم و در تهران یا مسقط به زودی آن را امضا کنیم. با آن ها قرار گذاشتیم که در رشته های ورزشی تبادل نیرو و آموزش داشته باشیم. البته عمانی ها به جز در سه رشته در سایر رشته ها وضعیت بهتری از ما ندارند. با وزیر ورزش عراق نیز دیدار داشتیم. با آن ها نیز درباره همکاری های مشترک صحبت کردیم.
برای کرسی آسیایی وزنه برداری رایزنی کردیم
با رییس آسیایی وزنه برداری دیدار کردیم که علاقه مند به همکاری نزدیک با ایران بود. او کاندیدای فدراسیون جهانی است و ما هم حمایت از او را منوط به گرفتن کرسی ایران در وزنه برداری آسیا کردیم. همچنین با دبیرکل جهانی وزنه برداری دیدار کردیم. جلود بابت سهمیه های وزنه برداری ایران اعلام نگرانی کرد.
وقت زیادی برای بازگرداندن کاراته به المپیک گذاشتیم
از سوی دیگر با رییس آسیایی کاراته دیداری داشتیم که در این دیدار او جایگاه کاراته ایران را در جهان اول دانست. ما اعتراض داشتیم به حذف کاراته از المپیک ۲۰۲۴ که او نیز با ما همراه شد و درخواست کرد این موضوع را پیگیری کنیم. فردای آن روز هم با رییس جهانی کاراته دیدار کردیم و او معتقد بود حذف کاراته از المپیک سیاسی است. ما به این مساله معترض شدیم و سه پیشنهاد را مطرح کردیم. پیشنهاد اول این بود که در شورای المپیک آسیا من موضوع را رسما مطرح کنم. دوم اینکه کتبا ما اعتراض خود را به IOC اعلام کنیم. پیشنهاد سوم نیز این بود که کمپینی با حضور قهرمانان کاراته در سراسر جهان راه اندازی شود. من روز مجمع این اعتراض را رسما مطرح کردم و قرار شد شورای المپیک آسیا در این خصوص واکنش لازم را به IOC نشان دهد. وقت زیادی را در این سفر برای کاراته گذاشتیم.
از شیخ احمد قول میزبانی شیراز را گرفتیم
ملاقاتی را با شیخ احمد رییس شورای المپیک آسیا داشتیم که بسیار مفید بود. او اکثرا به درخواست های ما پاسخ مثبت داد. شیخ احمد همزمان رییس فدراسیون آسیایی هندبال هم هست و به خواسته پاکدل، رییس فدراسیون هندبال ایران از او درخواست کردیم میزبانی ما در شیراز که قرار است اسفندماه صورت بگیرد، پابرجا باشد و به قطر واگذار نشود. این موضوع با موافقت مشروط شیخ احمد همراه بود. قرار شد اگر در اسفندماه وضعیت ایران از نظر کرونا قرمز نباشد، بتوانیم میزبانی شیراز را پابرجا نگه داریم. همچنین درباره کاراته هم بحث هایی را مطرح کردیم.
ما برای میزبانی به قطر رای دادیم
روز سه شنبه در مجمع هیات اجرایی شورای المپیک آسیا شرکت کردیم. درباره میزبانی دو کشور قطر و عربستان گزارش هایی ارائه شد که این گزارش ها از نظر آمادگی و زیرساخت کاملا به سود دوحه بود. البته در مجمع رقابت شدیدی بین عربستان و قطر شکل گرفت. با این حال شیخ احمد با دیپلماسی خود در هیات اجرایی این موضوع را مصوب کرد هر کشوری برای میزبانی ۲۰۳۰ رای بیاورد، برای ۲۰۳۴ کشور دیگری که رای نیاورده، میزبان معرفی شود. ما هم به قطری ها رای دادیم؛ دلایلش هم فکر می کنم کاملا مشهود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *