خانه / اخبار قم / علی سلطانی (کاندیدای ریاست هیئت کاراته قم): نمیتوان موفقیت های کاراته قم را به مدیران پیشین هیئت نسبت داد.

علی سلطانی (کاندیدای ریاست هیئت کاراته قم): نمیتوان موفقیت های کاراته قم را به مدیران پیشین هیئت نسبت داد.

در ادامه سلسله مصاحبه ها با کاندایداهای ریاست هیئت کاراته، مصاحبه علی سلطانی، با خبرگزاری ورزش و جامعه را میتوانید در زیر بخوانید:

  • لطفا خودتان را معرفی نمایید.

علی سلطانی هستم متولد ۱۳۶۶ کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری و دارای کمربند مشکی دان ۵، مربی درجه یک کاراته، درجه سه آمادگی جسمانی و ژیمناستیک و داور ممتاز ملی کاراته و همچنین عضو هیات علمی دانشگاه عقیق اصفهان هستم و خدارا شکر توفقیات مختلفی در بخش های مربیگری، قهرمانی و داوری کاراته داشته ام.

  • لطفاً پیشینه ی ورزشی و مدیریتی خودتان را به اختصار بیان نمایید.

به لطف خدا عناوین مختلفی در سطح استان، کشور و بین المللی بعنوان ورزشکار داشته ام که از حوصله این مصاحبه خارج است، در بخش مربیگری هم افتخار فعالیت در باشگاه شهید زین الدین و یگان حفاظت از شخصت های سپاه قم را داشته ام و در مسابقات آسیایی مالزی و مسابقات آسیایی قزاقستان بعنوان مربی کاتا، تیم ملی را همراهی می کردم که حاصل آن انتخاب علیرضا خدری بعنوان اولین ملی پوش استان قم بود همچنین کسب مدال طلا توسط حسین خدری در کومیته انفرادی و مدال نقره توسط سید مجید وکیلی در کاتای انفرادی بوده است. در مسابقات آسیایی ژاپن هم حسین خدری مجدد توانست مدال طلای خود را تکرار کند.در رقابت های مختلف کشوری اعم از قهرمانی کشور، لیگ های مختلف کاراته و مسابقات بین المللی هم همواره بعنوان مربی و سرمربی حضور داشته ام که خدارا شکر همیشه شاگردان اینجانب عناوین مختلف قهرمانی را کسب نموده اند که بعضاً بعنوان رکورد برای استان قم همچنان باقی هستند.

از سوابق مدیریتی و اجرایی بنده در ورزش می توانم به این موارد اشاره کنم؛ از سال ۱۳۹۶ مسئول روابط عمومی سبک شیتوریو شیتوکای که از سبک های پیشتاز در تعداد نفرات تحت پوشش و همچنین قهرمان پروری هست، می باشم. همچنین مسئولیت دبیرخانه المپیاد های بین المللی فرهنگی ورزشی جامعه المصطفی العالمیه، مشاور مدیر تربیت بدنی و سلامت جسمانی جامعه المصطفی، سرپرست کمیته روابط عمومی هیات کاراته استان قم، کارشناس روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان، مسئولیت تربیت بدنی بسیج و … در کارنامه فعالیت خود دارم.

  • همانطور که اطلاع داریم شما فعالیت های جدی و مدیریتی در هنرهای تجسمی استان دارید، لطفا بیشتر توضیح بدید.

بله همینطور هست یکی از فعالیت های خیلی جدی که بصورت حرفه ای دارم در زمینه ی هنرهای تجسمی هست. بنده در حال حاضر رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان قم هستم و از سال ۱۳۹۱ هم بصورت مداوم در دانشگاه های هنر استان قم تدریس داشته ام، همچنین چند سال نیز مدیر گروه هنرهای تجسمی دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر استان قم بوده ام. همینطور مدیرعامل موسسه آموزش تصویرخانه (بهفام) زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشم و تا کنون ده ها نمایشگاه، سمینار، همایش، ورکشاپ و … را در این حوزه مدیریت و برگزار نموده ام. همچنین فعالیت رسانه ای در ابعاد مختلف مثل جراید، خبرگزاری ها و صدا و سیما هم جزء مهمترین  فعالیت های بنده هست.

  • نظرتان را درباره ی وضعیتی که در کاراته به وجود آمده و عدم توجه به بخش بزرگی از کاراته که در این چندسال شکل گرفته بیان کنید؟ چه راه حلی مدنظر جنابعالی است که همه ی جامعه کاراته قم دیده شود؟

قدمت، پتانسیل و عملکرد فنی کاراته استان قم بر هیچ کس پوشیده نیست. کاراته قم با تلاش های ارزشمند اساتید بزرگی همچون محسن بیطرفان، سیدعلی خلیلی، غلامرضا دباغیان و مهدی دهپرور پایه گذاری گردیده و همواره افتخارات بسیاری را برای استان و کشور کسب شده. اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که آیا سقف افتخارات و حداکثر توان کاراته استان، وضعیت موجود است؟ قطعاً  اینطور نیست! کاراته قم ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی در تمامی ابعاد اعم از قهرمانی و مدیریتی دارد که تا کنون به آنچه شایسته اش بوده، نرسیده است که این جای تأمل دارد.

علت این اتفاق هم ضعف مدیریتی بوده که همواره در ادوار مختلف با اندکی تغییر، تکرار شده! افتخارات کاراته استان همواره با تلاش های شخصی مربیان و کشف استعداد بازیکنان و تلاش و پیگیری بدست آمده است که افتخارات کم نظیر و بسیار ارزشمندی هم هستند، اما به هیچ وجه نمیتوانیم از این موفقیت ها اندک سهمی به هیات کاراته بدهیم!

این نکته ای که عرض می کنم مصداق بارز فعالیت ها و افتخار آفرینی های مجموعه خودمان هست. چون برای یک مربی که عشق و علاقه و انگیزه خود را در جهت کشف استعداد و افتخار آفرینی خرج می کند، بود و نبود هیات کاراته نقش چندانی ندارد. اما در تداوم موفقیت هاست که نقش هیات مشخص می شود.

این اختلاف فاحش در بحث مدیریتی و فنی سبب گردیده کاراته قم به آنچه استحقاقش را داشته، نرسد. انحصار طلبی و عدم توجه به تمام ظرفیت های استان یکی از آفت های بزرگ و اساسی کاراته قم می باشد که نتیجه آن مطالبه گری و بیداری جمع کثیری از افرادی است که در این سال ها حقوقشان تضییع گردیده، شده است و ابطال مجمع غیرقانونی هیات کاراته استان یکی از نتایج این بیداری می باشد و قطعاً این بیداری تا برگزاری یک مجمع قانونی و عادلانه ادامه خواهد داشت.

  • وضعیت ورزشی قم را در طی این سال ها چگونه ارزیابی میکنید؟

یک ضرب المثل خیلی عمیق و پرمفهوم داریم که مشت نشانه خروار است، وضعیتی که در ورزش اول استان یعنی کاراته وجود دارد مشتی است در مقابل خرواری به نام ورزش قم! استان قم به لحاظ جغرافیایی یکی از نزدیک ترین مراکز به پایتخت می باشد و این مهم میتواند تأثیر بسزایی در رشد ورزش یک شهر داشته باشد اما سوء مدیریت و انتصاب های رابطه مند به جای ضابطه مسبب این گردیده که فاصله ای نجومی بین ورزش این دو استان قرار بگیرید که در صورت ادامه روال ادوار گذشته، نتیجه ای بهتر از این نمیتوان انتظار داشت.

  • بنظرتان عملکرد سرهنگ حاجی زاده بعنوان سرپرست هیئت کاراته چگونه بوده است؟

انتصاب جناب سرهنگ حاجی زاده در روز های نخست موجب امیدواری در جامعه کاراته شد زیرا ایشان از مسئولین خدوم نیروی انتظامی استان قم هستند، بی طرفی و دور کردن حواشی با توجه به رسالت شغلی ایشان این امیدواری را دو چندان می کرد. اما متاسفانه آنطور که انتظار می رفت، نشد و بعضاً حواشی نیز در دوران سرپرستی ایشان رخ داد و در نهایت هم به دلایل مختلف استعفا دادند. اما نکته قابل توجه این است که خودشان نیز برای این ریاست هیات کاراته کاندید شدند!

 

  • از نظر شما فردی که صلاحیت و توانایی اداره هیات کاراته استان قم را دارد، چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی کاراته فردی که می تواند سکان دار هیات کاراته شود باید از جوانب مختلف شرایطی را داشته باشد که از ابعاد مختلف مورد قبول جامعه کاراته استان و خصوصاً فدراسیون کاراته باشد. این شرایط را می توانیم به چهار بخش تقسیم کنیم؛ اول اینکه مقبولیت فنی داشته باشد، منظور از مقبولیت فنی هم این است که در بعد قهرمانی، مربیگری و داوری فعالیت جدی و حرفه ای انجام داده باشد و کسی ایرادی به سطح فنی ایشان نتواند بگیرد. دومین شرطی که باید داشته باشد بعد مدیریتی هست و ارائه سوابق و تجارب مدیریتی از مهمترین شروط این امر هست. سومین مورد که باید مورد توجه قرارگیرد داشتن برنامه های مدون و کاربردی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می باشد تا بتواند عدالت را در کاراته استان برقرار کند و در آخر هم ویژگی های شخصیتی فرد مهم است که تحت تأثیر و نفوذ افراد زیاده خواه قرار نگیرد و جسارت و شجاعت لازم را برای این امر داشته باشد ضمن اینکه بتواند ارتباط صحیح و در شأن کاراته استان قم با فدراسیون و وزارت ورزش بگیرد.

  • خلاصه ای از طرح و برنامه ی خودتان برای اداره ی کاراته ی قم را بیان کنید؟

در مورد برنامه های اجرایی باید عرض کنم که برنامه های بنده بعد از سامان بخشی به برنامه های روزمره و روتین هیات کاراته که به نوعی مشخص هستند بر اساس بررسی و شناخت نقاط قوت و ضعف خانواده کاراته و همچنین ارزیابی فرصت ها و تهدید هایی که متوجه کاراته هست، برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی در نظر دارم  که قطعا در روز مجمع مفصل در مورد آن صحبت خواهم کرد.

اما نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که کاراته استان در زمان اکنون قبل از اینکه برنامه لازم داشته باشد، نیازمند ایجاد همدلی و وفاق بین اعضای کاراته با کسب اعتماد جناح های مختلف است. وقتی تمام ظرفیت های کاراته در کنار هم قرار بگیرند خود به خود شرایط خوبی برای انجام فعالیت و پیاده سازی برنامه های مدون، هموار می گردد. به همین منظور مهمترین برنامه ی من در هیات کسب و جلب اعتماد بزرگان و تمامی تأثیرگذاران کاراته استان می باشد.

  • از مسئولین ورزش استان و کشور برای کاراته قم چه انتظاراتی دارید؟

انتظارات بنده به عنوان عضوی کوچک در ورزش کشور، مدیریت صحیح، قانونی و عادلانه مجمع هیات کاراته استان قم هست که این انتظار مستقیماً متوجه جناب آقای طباطبایی ریاست محترم فدراسیون و جناب آقای دکتر منعم مدیر کل ورزش و جوانان استان می باشد.

 

پایان خبر/ محدثه جلالی/ خبرگزاری ورزش و جامعــه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *