خانه / دسته‌بندی نشده / مهدی بیرانوند (کاندیدای هیئت کاراته قم): اعتقاد ندارم که کاراته قم افت کرده است.

مهدی بیرانوند (کاندیدای هیئت کاراته قم): اعتقاد ندارم که کاراته قم افت کرده است.

در ادامه سلسله مصاحبه ها با کاندایداهای ریاست هیئت کاراته، مصاحبه مهدی بیراوند، با خبرگزاری ورزش و جامعه را میتوانید در زیر بخوانید:

  • آقای مهدی بیرانوند از قبول دعوت به مصاحبه با خبرگزاری ورزش و جامعه متشکریم. برای شروع مصاحبه لطفا پیشینه ای از فعالیت های ورزشی و مدیریتی خود را بیان نمایید.

مهدی بیرانوند هستم کارشناس ارشد مدیریت اجرایی حدود ۳۲ سال سابقه پوشیدن لباس کاراته را دارم. دان هفت کاراته در سبک وادوریو، دارای مدرک مربیگری و داوری ممتاز ملی هستم. چندین دوره به اردوهای تیم ملی دعوت شدم . در مسابقات جام وحدت بعنوان بازیکن تیم ملی در مسابقات حضور داشتم و دارای مدال های کشوری و بین المللی در کاراته هستم. مربی تیم دانش آموزی کاراته استان قم، مربی تیم پیام ارتباطات تهران در لیگ دسته یک و در مقاطع مختلف مربی تیم های مختلف کاراته در قم بوده ام. بعنوان مربی تیم دانشگاه آزاد اسلامی قم نیز در مسابقات مختلف حضور داشتم. در حال حاضر رئیس هیئت رزمی دانشگاه بین المللی جامعه المصطفی و دبیر سبک وادوریو و در یک سال گذشته مشاور سرپرست هیئت کاراته قم بودم.

 

  • عملکرد کاراته قم را چگونه ارزیابی میکنید؟

کاراته قم همواره به عنوان گوهر درخشان در کاراته ایران و جهان می درخشید. و قهرمانان نامی مانند عموزاده اولین  قهرمان جهان و امیر مهدی زاده، مجید عبدالحسینی، کتیرایی، مهدی جعفری و سعید آشتیان داشتیم. البته حضور استاد دباغیان که چندین و چند سال به عنوان سرمربی تیم ملی کاراته ایران در راس کاراته کشور و باعث افتخار ورزش استان و کشور می باشند و حضور ایشان در قم در تربیت این قهرمانان عزیز تاثیر گذار بوده است. در حال حاضر هم دوره ای نبوده که ملی پوشی در ترکیب ملی نداشته باشیم. کما اینکه آقای مهدی زاده سالیان سال است که  میدرخشد. در حال حاضر هم  در استان استعداد های خوبی داریم مانند آقایان امیر رشید، نعمتی، شایگان، نجفی و… که در تیم های ملی جوانان و امید در حال درخشش هستند و رنکینگ های برتر کشور را دارند. ما در بخش بانوان هم استعداد های خوبی داریم.  یک زمانی با مدیریت  استاد دباغیان تعداد ملی پوشان بیشتر بود. در گذشته نه چندان دور آقایان سعید علیپور، علی بنی حسینی، احسان بهرامی، هادی داوودآبادی و… را داشتیم. بنده اعتقاد ندارم که کاراته قم افت فاحشی کرده  و انشالا مجددا می تواند یک درخشش خوب داشته باشد.

  • با توجه به اینکه شما مشاور آقای حاجی زاده (سرپرست قبلی هیئت) بودید عملکرد ایشان را در این مدت چگونه می بینید؟

ایشان هم فرد کاراته ای بوده اند و بیگانه با کاراته نبودند و از کاراته کاهای قدیم  و دارای جایگاه اجتماعی مطلوب بودند و به همین علت مدیر کل هم به ایشان اعتماد کردند و این سمت را به ایشان سپردند. با توجه به آن اختلاف¬ها و جناح بندی و آن دردسرهایی که ایجاد شده بود در بحث انتخابات استان قم صلاح دیدند که ایشان بیایند و از نفوذی که در استان دارند استفاده کردند که بتوانند قائله را ختم به خیر و مدیریت کنند. ایشان در دوره ای که بودند اولا در دوران سرپرستی کار خاصی نمی شود انجام داد. بیشتر وظیفه اصلی آرام کردن جو استان بود که بسیار موفق عمل کردند.جلسات بسیار زیادی با تمام ذی نفوذان  و پیشکسوتان کاراته استان داشتند، وقت گذاشتند همه را دیدند و باعث شدند که جو کاراته هم آرام شود و مقدمات برگزاری مجمع را به نحو احسن انجام دادند. ولی در عرصه کارهای فنی با توجه به بیماری کرونا که باعث تعطیلی کل ورزش ایران شد، مسابقه کاراته ای هم وجود نداشت تا مدیران کاری بکنند. یک دوره مسابقات انتخابی تیم ملی قرار بود در کشور برگزار شود که مقدمات کارها آماده شد تا قرعه کشی نفرات هم پیش رفت که مسابقات کنسل شده است. در عرصه پشتیبانی سخت افزاری و تامین امکانات  کاراته  یکسری فعالیت هایی اقای حاجی زاده داشتند مثلا برای هیئت کاراته دفتر مستقل نداشتیم و در همان سالن کاراته راحله امور اداری هیئت پی گیری می شد که با تلاش و رایزنی های ایشان هیئت صاحب دفتر در ورزشگاه حیدریان شد. مقدمات برگزاری مجمع را هم ایشان انجام دادند ولی متاسفانه به دلایل نامعلومی که بر ما پوشیده است از طرف فدارسیون کاراته و اداره کل، مجمع برگزار نشد. حدود ۶ ماه از زمان ثبت نام گذشت مجددا اعلام کردند که چون ۶ ماه از زمان ثبت نام گذشته دوباره باید طبق قانون ثبت نام انجام شود و مجددا مراحل ثبت نام انجام شد. در ثبت نام مجدد آقای حاجی زاده صلاح دیدند به عنوان کاندیدا پا به عرصه رقابت بگذارند و به همین دلیل هم از سرپرستی هیئت استعفا دادند تا انتخابات در حالت بیطرفانه برگزار شود.

 

  • به نظر شما تعلل در برگزاری مجمع هیئت کاراته، به صلاح کاراته قم بود؟

 با تعلل در برگزاری مجمع بنده کاملا مخالفم و اعتقاد بر این دارم که در سریع ترین زمان ممکن مجمع برگزار شود. چون در این دوران اتفاقا خیلی از کارها می توانست توسط رئیس منتخب هیات انجام شود.  خیلی از حرکت های بنیادی را می توانست در این زمانی که مسابقاتی برگزار نمی شود و از لحاظ برگزاری و اعزام مسابقات سرشان شلوغ نیست پیگیری کنند

 

  • به نظر شما چه کسی در ایجاد این موضوع مقصر بود؟

برای بنده نیز پوشیده است و هیچ کس توضیحی به ما نداده است. اداره کل می گوید ما به فدراسیون نامه زدیم و به فدراسیون اعلام آمادگی کردیم و فدراسیون سکوت کرده است. چندین نامه هم از طرف سرپرست وقت ارسال و اعلام آمادگی برای برگزاری مجمع شد ولی جواب قانع کننده ای دریافت نشد و در نهایت گفتند که ۶ ماه زمان گذشته و باید دوباره ثبت نام انجام شود.

 

  • بر طبق فرمایش شما، وظیفه سرپرستی برگزاری مجمع بود که این وظیفه ظاهرا خیلی خوب پیش نرفته است.

این فرمایش شما را بنده نمی پذیرم. ایشان کارهایی که باید انجام می دادند درست انجام دادند، ایشان باید لیست اعضای مجمع را اعلام می کردند. طبق قانون ۲ یا ۳ برابر ظرفیت لیست مجمع را به اداره کل اعلام کردند و فدراسیون اعلام کردند. باید ثبت نام را انجام میدادند که ثبت نام ها طبق قانون انجام شد و بقیه مراحل اداری مربوط به  اداره کل و فدراسیون می باشد. در زمان برگزاری مجمع ریاست مجمع بر عهده رییس فدراسیون کاراته است.  سرپرست چه کاری می تواند انجام دهد که ما بگوییم خوب عمل نکرده است.

 

  • به نظر شما چه کسی با چه خصوصیاتی صلاحیت اداره کاراته قم را دارد؟

از نظر بنده اولا کسی صلاحیت دارد که خودش کاراته کا باشد و به طور کامل پیشکسوت های کاراته قم را بشناسد. قهرمانان را درک کند، کسی باشد که مزه آسیب دیدگی ورزشی را چشیده باشد. مراحل اردوهای تیم ملی را رفته باشد و بتواند یک بازیکنی که برای اردوی تیم ملی می رود و نیاز دارد که هیئت کمک مالی به او کند از لحاظ روحی ـ روانی کمک کند. کسی می تواند این کار را انجام دهد که خودش اینها رو چشیده باشد. کسی باشد که داور و مربی را درک کند، باید کسی باشد که خودش در بعد مدیریت و تحصیلات و تجربه صلاحیت های لازم را دارا باشد.

 

  • توصیه و پیشنهادات خودتان را در مورد مدیریت کل ورزش استان قم به طور کلی بفرمایید.

به نظر می رسد ظرفیت های بالایی در ورزش  قم وجود دارد که اگر همه دست به دست هم دهند، می توانند آینده روشنی را برای ورزش قم به تصویر بکشند. امیدوارم پیش کسوت های استان با دید فراجناحی  و فرا رشته ای به ورزش قم نگاه کنند و در جهت شکوفایی و پیشرفت ورزش استان گام بردارند. و با همکاری مدیر کل و دست اندرکاران ورزش  و مدیران استان دست در دست هم داده و با توجه به موقعیت فوق العاده جغرافیایی و ظرفیت های زائر پذیری و نزدیکی به پایتخت، اقدامات موثری صورت پذیرد.

  • آیا حضور همزمان شما و آقای حاجی زاده در این دوره ی ثبت نام کاندیداها موجب تضعیف آرای هر کدام از شما نمی شود؟

از روز اول به عنوان یک کاندیدا با دعوت دوستان و پیشکسوتان وارد  عرصه شدم. بنده علاقه چندانی نداشتم ولی دوستان و پیشکسوتان از من خواستند با توجه اختلافاتی که وجود داشت و آشنایی کلی به کاراته قم و کار مدیریتی که انجام دادید وارد صحنه شده و به کاراته قم کمک کنید. بنده هم خودم را مدیون کاراته میدانم و دوست داشتم قدمی در راستای پیشرفت ورزش کشور و استان و رشته مورد علاقه ام است بردارم.

جناب آقای حاجی زاده هم به این جمع بندی رسیدند که می توانند با توجه به شناخت در دوره سرپرستی،  به کاراته قم کمک کنند. ایشان هم ثبت نام کردند و فکر نمیکنم حضور همزمان بنده و ایشان مشکلی باشد. در هر صورت مجمع است که تصمیم میگیرد که چه شخصی را انتخاب کند. همه کاندیداها از اساتید و بزرگان و افراد مورد تایید هستند. بنده نمی توانم کسی را رد کنم. هر فرد اختیار خودش را دارد و می تواند پا به عرصه بگذارد و این مجمع است که تعیین میکند که به چه کسی اعتماد کند که سکان ۴ ساله هیئت را به دستش بسپارد.

  • به عنوان سوال آخر؛ طرح و برنامه خودتان برای اداره کاراته قم را بیان کنید و چقدر برای در دست گرفتن مکان ریاست هئیت کاراته شانس قائل هستید؟

نتیجه دست ما نیست اما فکر می کنم ظرفیت های خوبی برای خدمت در هیئت وجود دارد که می توان با هم افزایی و همفکری پیش کسوتان، قهرمانان، مربیان و داوران استان اتفاقات خوبی را رقم زد.  بانوان استان قم ، بانوان توانمندی هستند که یک مقداری از آن غافل شدیم و یاید قسمت بانوان را حمایت و شکوفاتر کنیم. باید در بدنه تیم ملی، از بانوان توانمند استان قم حضور داشته باشند چه در عرصه مربیگری، چه در عرصه داوری و چه بازیکنی، چون ظرفیت و توانمندی  آن در استان موجود است.

  • میزبانی کلیه مسابقات سبکی و ملی در استان قم با توجه به ظرفیت های مورد اشاره؛
  • پی گیری حضور مربیان شاخص استان در بدنه تیم ملی
  • جذب اسپانسرهای توانمند
  • برگزاری لیگ های جوانان، نوجوانان و نونهالان در استان
  • اعزام تیم منتخب به مسابقات بین المللی
  • توجه ویژه به ظرفیت بانوان
  • حمایت از سبک های آزاد
  • حمایت و تقویت باشگاه های استان

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *