خانه / رشته های توپی / بسکتبال / راه های رسیدن بسکتبال ایران به المپیک

راه های رسیدن بسکتبال ایران به المپیک

فدراسیون جهانی بسکتبال،​ سیستم صعود به المپیک را به گونه‌ای طراحی کرده است که چشم تیم‌های قاره‌ها به شکست تیم‌های قاره خود باشد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون بسکتبال سیستم رقابت‌های ملی بسکتبال از دو سال قبل به طور کامل تغییر کرد. تیم‌هایی که پیش از این باید از جام ملت‌های قاره خود به جام جهانی یا المپیک می‌رسیدند،​ حالا مسیر متفاوتی را برای راهیابی به این رقابت‌های بزرگ طی می‌کنند.

صعود به جام جهانی از مسیر رقابت‌های انتخابی طی دو سال امکان پذیر است و صعود به المپیک،​ وابستگی مستقیمی به نتایج جام جهانی دارد. فدراسیون جهانی در این میان شانس دوباره‌ای هم به تیم‌ها در تورنمنت‌های انتخابی المپیک می‌دهد.

۳۲ تیم در جام جهانی

کشور چین امسال میزبانی نخستین جام جهانی ۳۲ تیمی را برعهده دارد. پیش از این جام جهانی بسکتبال در سال‌های زوج میلادی همزمان با جام جهانی فوتبال برگزار می‌شد. مسئولان فدراسیون جهانی برای خروج از سایه فوتبال از دوره قبل تصمیم گرفتند که زمانبندی جام جهانی بسکتبال را تغییر دهند و به این ترتیب فاصله دو جام جهانی به پنج سال رسید و این دوره از رقابت‌ها به جای سال ۲۰۱۸ در سال ۲۰۱۹ برگزار می‌شود.

تعداد تیم‌های جام جهانی هم از ۲۴ تیم به ۳۲ تیم افزایش یافت و تیم‌ها در هشت گروه چهار تیمی جای گرفتند. هر چند این تیم‌ها به طور مستقیم با یکدیگر برای المپیک رقابت ندارند؛ اما سیستم صعود به المپیک به گونه‌ای است که بهترین تیم از قاره‌های آسیا،​ اقیانوسیه و آفریقا و دو تیم برتر از قاره‌های آمریکا و اروپا بلیت مستقیم المپیک را می‌گیرند.

به این ترتیب، تیم‌ها علاوه بر اینکه برای گرفتن بهترین نتیجه تلاش می‌کنند، امیدوار به شکست تیم‌های هم قاره‌ای خود هستند تا این تیم‌ها در رده بالاتری جای نگیرند.

>> گروه‌بندی جام جهانی ۲۰۱۹ به این شرح است:
گروه A (پکن): چین، ونزوئلا، لهستان، ساحل عاج
گروه B (ووهان): آرژانتین، روسیه، کره جنوبی، نیجریه
گروه C (گوانگژو): اسپانیا، پورتوریکو، ایران، تونس
گروه D (فوشان): صربستان، ایتالیا، فیلیپین، آنگولا
گروه E (شانگهای): آمریکا، ترکیه، جمهوری چک، ژاپن
گروه F (نانجینگ): یونان، برزیل، مونته نگرو، نیوزیلند
گروه G (شنژن): فرانسه، جمهوری دومینیکن، آلمان، اردن

براساس این گروه بندی تیم‌های چین میزبان رقابت‌ها و ایران شانس بهتری برای صعود به المپیک داشتند و کار اردن، کره جنوبی،​ فیلیپین و ژاپن سختتر بود. ژاپنی‌ها البته با توجه به سهمیه میزبانی المپیک، نگرانی از جهت صعود ندارند.

مهران شاهین طبع سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران هم دیروز اشاره‌ای به انتخاب داور چینی برای مسابقه نخست ایران در جام جهانی داشت. شاهین طبع از مسئولان کمیته داوران فیبا و خبرنگاران سوال کرد که چرا وقتی چین و ایران بیشترین رقابت را برای کسب سهمیه المپیک از طریق نتایج جام جهانی دارند، داوری از چین برای مسابقه ایران و پورتوریکو انتخاب شد؟

به گفته شاهین طبع بدون توجه به عملکرد این داور، تاثیر روانی حضور داور چینی در مسابقه ایران مشهود بود.

تا به حال فقط تیم چین یک پیروزی در میان تیم‌های آسیایی جام جهانی به دست آورده و در صورت پیروزی مقابل ونزوئلا، فردا صعود خود را به المپیک قطعی می‌کند. در غیر این صورت مانند سایر تیم‌های آسیایی باید در گروه بازنده‌ها با حریفان خود رقابت کند.

رقابت بازنده‌ها برای المپیک

در صورتی که همه تیم‌های آسیایی از صعود به مرحله دوم باز بمانند، ​ این تیم‌ها رقابت غیر مستقیمی در مسابقات گروه بازنده‌ها خواهند داشت. رقابت بازنده‌ها برای رده بندی ۱۷ تا ۳۲ جام جهانی است.

>> گروه بندی بازنده‌ها به این شرح است:
گروه M: دو تیم بازنده گروه A و دو تیم بازنده گروه B (گوانگژو)
گروه N: دو تیم بازنده گروه C و دو تیم بازنده گروه D (پکن)
گروه O: دو تیم بازنده گروه E و دو تیم بازنده گروه F (دونگ گوان)
گروه p: دو تیم بازنده گروه G و دو تیم بازنده گروه H (شانگهای)

منظور از بازنده ها،​ تیم‌هایی سوم و چهارم هر گروه از مرحله نخست هستند که موفق به صعود نشده اند.

نتایج مرحله نخست در مسابقات گروه بازنده‌ها هم حساب می‌شود و تیم‌ها فقط با رقیبانی مسابقه می‌دهند که در گروه خود با آن‌ها روبرو نشده بودند، یعنی برای مثال تیم ملی ایران فقط با آنگولا و فیلیپین در گروه بازنده‌ها روبرو می‌شود.

تیم‌های صدرنشین گروه بازنده‌ها در رده‌های ۱۷ تا ۲۴ جای می‌گیرند. تیم‌های دوم گروه بازنده‌ها در رده‌های ۲۱ تا ۲۴ جام جهانی قرار می‌گیرند. رده‌های ۲۵ تا ۲۸ به تیم‌های سوم گروه بازنده‌ها اختصاص می‌یابد و تیم‌های چهارم گروه بازنده‌ها هم در رده‌های ۲۹ تا ۳۲ جام جهانی عنوان بدترین تیم‌های جام را خواهند داشت.

رده بندی میان تیم‌هایی که در چهار گروه، ​ رده مساوی دارند، براین اساس تعیین می‌شود:
۱- تعداد برد و باخت تیم‌ها
۲- تفاضل امتیازی تیم‌ها در مسابقات
۳- تعداد بیشتر امتیازات کسب شده
۴- در صورتی که دو تیم یا بیشتر در همه شرایط ذکر شده مساوی باشند،​ قرعه کشی،​ رده نهایی این تیم‌ها را مشخص می‌کند.

به این ترتیبی تیم آسیایی که بهترین رده را در میان بازنده‌ها داشته باشد، به صورت مستقیم راهی المپیک می‌شود.

راه دوم صعود به المپیک

در صورتی که تیم‌ها به طور مستقیم راهی المپیک نشوند،​ فدراسیون جهانی بسکتبال چهار تورنمنت انتخابی با حضور شش تیم در نظر گرفته است که تیم قهرمان هر تورنمنت انتخابی هم به المپیک راه می‌یابد. مسابقات انتخابی المپیک از ۳ تا ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.

۲۴ تیمی که در تورنمنت‌های انتخابی،​ شانس مجددی برای صعود به المپیک پیدا می‌کنند، به این شکل برگزیده می‌شوند: ۱۶ تیم برتر جام جهانی که سهمیه مستقیم المپیک نگرفته اند به علاوه دو تیم انتخابی از هر منطقه که به نظر می‌رسد فیبا قاره‌های آسیا و اقیانوسیه را در اینجا یکی در نظر می‌گیرد.

مسابقات بسکتبال المپیک با حضور ۱۲ تیم برگزار می‌شود.

منبع سایت فدراسیون بسکتبال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *